Figyelem! Archivált cikk. Lehet, hogy már nem aktuális.

Összefoglaló a kamara szabályzatainak módosításairól

Felhívjuk a tisztelt könyvvizsgáló kollégák szíves figyelmét arra, hogy a 2009. december 12-i küldöttgyűlés módosításokat fogadott el a Magyar Könyvvizsgálói Kamara alapszabályában, etikai, felvételi és választási szabályzatában, valamint a küldöttgyűlés ügyrendi szabályzatában. A módosítások egy rendelkezés kivételével 2010. január 1-jével léptek hatályba; az egységes szerkezetbe foglalt szabályzatok szövegei a honlapon letölthetőek. A lényegesebb változtatásokat az alábbiakban foglaljuk össze.

 

 

Az alapszabály szárazbélyegző használattal kapcsolatos rendelkezései (107-123. pontok) akként módosultak, hogy a továbbiakban – a szárazbélyegző kötelező használatának időközbeni megszűnésére tekintettel – a kamarai tagot igény esetén, és nem automatikusan kell ellátni bélyegzővel. Az alapszabály 286. pontjának módosított szövege a másodfokú eljárásoknál szétválasztja az iratok felterjesztéséről gondoskodó előterjesztő (aki az első fokon eljárt bizottság elnöke), illetve az adott ügy körülményeit ismertető előadó személyét. Az alapszabály a kamara szervezeti és működési szabályzatának hatályon kívül helyezésére is figyelemmel a kamarán belüli utalványozási és ellenőrzési jogköröket szabályozó melléklettel egészült ki. A módosítás értelmében 2011. januárjától a SZAKma című lapot elektronikus úton kapják kézhez a kamarai tag könyvvizsgálók, valamint generális szabállyal rögzítésre került az üzemgazdasági tervezésre történő átállás.

Az etikai szabályzat részben a jogszabályokkal (különösen a Kkt.-vel, a Ptk.-val, illetve Gt.-vel) fennálló koherenciazavar, illetve a jogszabályi rendelkezéseken való túlterjeszkedés megszüntetése, részben a kamarai törvény időközbeni módosítása miatt több pontban is módosult, illetve technikai, jogterminológiai jellegű pontosításokra is sor került. A módosítások közül ki kívánjuk emelni a büntetőeljárással, illetve a vádemeléssel kapcsolatos bejelentési kötelezettség megszűnését (B/1.5. pont). A kamarai törvény a fegyelmi eljárások ügyintézési határidejét is módosította, melynek megfelelően az írásbeli határozatok kézbesítési határideje 30 nap helyett 22 munkanapra, a fellebbezési határidő 15 napról 10 munkanapra, a másodfokú elbírálás határideje 60 napról 45 munkanapra, a másodfokú határozatok kézbesítési határideje 8 napról 10 munkanapra módosult. (C/8. pont (13)-(14) bekezdés, C/9. pont (2) bekezdés, C/10. pont (1) és (6) bekezdés). A C/8. pont (1) bekezdése a fegyelmi tárgyalás időpontja és az eljárás alá vontnak megküldött értesítés kézhezvétele közti időközt 8 napról 10 napra emelte.

A felvételi szabályzat 3. pontja a Kkt. 11. § újonnan beépített (5) bekezdésére tekintettel kiegészült azzal, hogy a kérelmező a benyújtott adatlapon a tagfelvételi kérelem előterjesztésével egyidejűleg kérheti a jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység szüneteltetésének engedélyezését.

A választási szabályzat 1. 19. 38. és 49. pontjának módosítását a Kkt.-vel fennálló koherenciazavar kiküszöbölése indokolta. A szabályzat 32. 34. 36. és 37. pontjának módosításával a kamarai tisztségviselők vonatkozásában – a nem alelnökként bizottsági elnöki tisztséget betöltő személyeket kivételével – a szavazás első fordulójánál 50 % +1 szavazatos eredményességi küszöb épült be a választási rendszerbe. A 81. pont módosításával enyhült a szüneteltető küldötti tisztség idő előtti megüresedése esetén irányadó eljárásra vonatkozó szabályozás merevsége.

 

A küldöttgyűlés ügyrendi szabályzatának 1.2., 5.6. és 8.1. pontjának módosításával az érintett rendelkezések szövege összhangba került a Kkt. előírásaival. A 3.1. pontban módosult a küldöttgyűlés napirendjére vonatkozó írásos előterjesztés megküldésének határideje annak érdekében, hogy a küldöttgyűlési meghívó valamennyi írásbeli előterjesztést tartalmazhassa.


Magyar Könyvvizsgálói Kamara
Főtitkári Hivatala
 

Betöltés...
X