A Magyar Könyvvizsgálói Kamara elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos tájékoztatója - 2018
2018.11.07.A Magyar Könyvvizsgálói Kamara az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: E-ügyintézési törvény) rendelkezései értelmében 2018. január 1-jétől kezdődően köteles elektronikus ügyintézési lehetőséget biztosítani.
I.Előzmények
A Magyar Könyvvizsgálói Kamara az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: E-ügyintézési törvény) rendelkezései értelmében 2018. január 1-jétől kezdődően köteles elektronikus ügyintézési lehetőséget biztosítani.
A Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 7. § (2) bekezdése előzőekhez kapcsolódóan szintén 2018. január 1-jei hatállyal előírja, hogy a kamarai hatósági eljárás során a kapcsolattartás kizárólag az E-ügyintézési törvényben meghatározott elektronikus úton, űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás (ügyfélkapus azonosító) igénybevételével történhet.
Fentiek alapján a kamarai hatósági eljárásokban 2018. január 1-jétől nem csupán kötelezően biztosítandó lehetőségként, hanem egyedüli kapcsolattartási módként érvényesül az ügyfélkapus azonosítón keresztüli, elektronikus kapcsolattartás.
Előzőekhez kapcsolódóan a kamarai alapszabálya 2017. május 31-ei hatállyal kiegészült azzal, hogy a kamarai tag könyvvizsgáló köteles ügyfélkapus azonosítóval (űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatással) rendelkezni.
A korábbi kamarai közleményben jeleztük, hogy az elektronikus ügyintézés biztosításához szükséges szabályozott és központi elektronikus ügyintézési szolgáltatásokhoz történő kamarai csatlakozások, valamint az elektronikus aláírást biztosító minősített bizalmi szolgáltatókkal való egyeztetések – a kamarán kívüli körülményekre visszavezethetően – elhúzódtak, a csatlakozások és egyeztetések befejezéséig a kamarai eljárásokban kizárólag hagyományos kapcsolattartásra nyílik lehetőség.
Időközben az elektronikus ügyintézés biztosításához szükséges szabályozott és központi elektronikus ügyintézési szolgáltatásokhoz történő kamarai csatlakozások befejeződtek, az elektronikus aláírást biztosító minősített bizalmi szolgáltatókkal való egyeztetések lezárultak, az elnökség 2018. április 20-án, valamint a küldöttgyűlés május 11-én az eljárásjogi rendelkezéseket tartalmazó szabályzatokban a megváltozott kapcsolattartási szabályozást átvezette. Mindezen fejlemények következtében az elektronikus ügyintézés biztosításának korábbi akadályai elhárultak, a kapcsolattartási tudnivalókat az alábbiakban részletezzük:
II. A kamarai hatósági eljárások során érvényesülő kapcsolattartási mód
A Kkt. 5. §-a értelmében kamarai hatósági eljárásoknak a következő ügyek minősülnek:
- felvétel a kamarába, valamint a kamarai tagság megszűnésének megállapítása,
- felvétel a könyvvizsgáló cégek nyilvántartásába, valamint az abból való törlés,
- felvétel a harmadik országbeli könyvvizsgálók és a harmadik országbeli könyvvizsgáló gazdálkodók jegyzékébe, valamint törlés ezen jegyzékekből,
- jogszabályi kötelezettségen alapuló könyvvizsgálói tevékenység szüneteltetésének engedélyezése, valamint a szüneteltetést követően a tevékenység újbóli ellátásának engedélyezése,
- felvétel az okleveles könyvvizsgálói képzési programba, továbbá a könyvvizsgáló jelöltek névjegyzékébe, valamint az azokból való törlés,
- külföldi oklevél, bizonyítvány elismerése az okleveles könyvvizsgálói képzési programban történő részvétel céljából,
- tanulmányok elismerése az okleveles könyvvizsgálói képzési programban,
- okleveles könyvvizsgálói képzés szervezésének, folytatásának engedélyezése gazdálkodó számára, oktatási tevékenység végzésének engedélyezése természetes személy számára, valamint az engedélyek visszavonása,
- kamarai minőségellenőrzés lefolytatása,
- a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló törvény szerinti, a kamarai tag könyvvizsgálóra, könyvvizsgáló cégre vonatkozó felügyeleti tevékenység gyakorlása.
Az előzmények alapján a 2018. július 1-jét követően kérelemre vagy hivatalból indított, előzőek szerinti kamarai hatósági eljárásokban a kapcsolattartás kizárólag az E-ügyintézési törvényben meghatározott elektronikus úton, űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás (ügyfélkapus azonosító) igénybevételével történhet. Ezen ügyekben a kamarai hatósági eljárás lefolytatása iránti kérelem, illetve az egyéb beadványok a megfelelő elektronikus űrlap kiválasztásával, a személyreszabott ügyintézési felületen keresztül terjeszthetőek elő.
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 46. § (2) bekezdése értelmében a hatóság a kérelmet visszautasíthatja, ha azt nem az előírt formában terjesztették elő.
III. A fegyelmi eljárások során érvényesülő kapcsolattartási mód
A Kkt. 9/B. §-a 2018. január 1-jét követően biztosítja továbbá annak lehetőségét, hogy a kamara az alapszabályban vagy kamarai szabályzatában meghatározza azon ügyeket, amelyek intézése során akkor is a 7. § (2) bekezdésének alkalmazásával jár el, ha az ügyfél a kamara tagja vagy alkalmazottja, és az eljárás nem minősül közigazgatási hatósági ügynek.
A kamara a Kkt. 9/B. §-a alapján a fegyelmi ügyek intézésekor a Kkt. 7. § (2) bekezdésének alkalmazásával jár el; ennek megfelelően a 2018. augusztus 1-jét követően elrendelt elsőfokú fegyelmi eljárások során a kapcsolattartás szintén kizárólag az E-ügyintézési törvényben meghatározott elektronikus úton, űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás igénybevételével történhet.
Előző előírás a kamara és az eljárás alá vont kamarai tag/könyvvizsgáló cég közötti kapcsolattartásra vonatkozik; a fegyelmi bejelentés tekintetében az elektronikus ügyintézési lehetőség biztosított, de nem kötelező.
IV. A kamarai hatósági és fegyelmi eljárásoknak nem minősülő egyéb kamarai eljárások ügyintézési módjai
A kamarai hatósági és fegyelmi eljárásoknak nem minősülő egyéb kamarai eljárások során a természetes személy ügyfél esetében az elektronikus ügyintézési lehetőség biztosított, de nem egyedüli kapcsolattartási módként érvényesül; ezen eljárások az érintett természetes ügyfél döntésétől függően lefolytathatóak hagyományos kapcsolattartás útján, illetve elektronikus ügyintézéssel (E-papír szolgáltatás igénybe vételével).
V. A kamarai határozatok bírósági felülvizsgálata iránti kérelem előterjesztése
Az ügyfél a kamarai határozat felülvizsgálatát a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 12. § (3) bekezdésének d) pontja és 39. § (1) bekezdése alapján a határozat közlésétől számított harminc napon belül a Fővárosi Törvényszéktől kérheti, melyhez a keresetlevelet az elsőfokon eljárt bizottságnál kell benyújtani. A Kp. 27. § (1) bekezdése alapján a törvényszék előtti perben a jogi képviselet kötelező.
Az E-ügyintézési tv. 9. § (1) bekezdésének b) pontja szerint a jogi képviselő elektronikus ügyintézésre köteles. Az E-ügyintézési tv. 10. §-a értelmében az ügyfél az elektronikus ügyintézéshez szükséges nyilatkozatokat, eljárási cselekményeket és egyéb kötelezettségeket választása szerint egységes, személyre szabott ügyintézési felületen vagy az űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás igénybevételével teljesítheti. A benyújtandó űrlap a következő linken érhető el: https://mkvk.hu/tudastar/dokumentumok/e_ugyintezes
VI. Az elektronikus ügyintézés lépései
Előzőek alapján a kamarai hatósági és fegyelmi ügyeket elektronikusan a Személyreszabott Ügyintézési Felület (továbbiakban SZÜF) használatával kell intézni.
Egyéb kamarai ügyek elektronikus intézésére az E-papír szolgáltatást kell igénybe venni.
A SZÜF az alábbi linken érhető el: https://szuf.magyarorszag.hu. Az E-papír elérhetősége: https://epapir.gov.hu.
A SZÜF használata
A bejelentkezés a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) igénybevételével történik.
A felhasználó különböző bejelentkezési módok közül választhat, ezek közül bármelyik alkalmas a beazonosításra.
Sikeres bejelentkezés/azonosítás után a „Közigazgatás, jog” kategóriát választva eljuthatunk a kamara hatósági ügyeihez.
A felületen intézhető kamarai ügyek és eljárási cselekmények listája bizottságonkénti csoportosításban:
Felvételi bizottság
Oktatási bizottság
Kód | Ügy megnevezése és közvetlen elérése |
---|---|
KV31 | Felvétel az okleveles könyvvizsgálói képzési programba |
KV32 | Törlés az okleveles könyvvizsgálói képzési programból |
KV33 | Tanulmányok elismerése az okleveles könyvvizsgálói képzési programban |
KV34 | Külföldi oklevél, bizonyítvány elismerése |
Minőségellenőrzési bizottság
Kód | Ügy megnevezése és közvetlen elérése |
---|---|
KV51 | Rendkívüli kamarai minőségellenőrzés kérése |
Eljárási cselekmények a kamarai hatósági és fegyelmi eljárások során
Kód | Eljárási cselekmény megnevezése és közvetlen elérése |
---|---|
KV71 | Hiánypótlás, nyilatkozattétel, észrevétel a kamarai hatósági és fegyelmi eljárás során |
KV72 | Igazolási kérelem a kamarai hatósági és fegyelmi eljárás során |
A kamarai hatósági és fegyelmi eljárások során előterjeszthető jogorvoslati kérelmek
KV73 | Jogorvoslati kérelem |
---|
Az ügy kiválasztása után a leíráshoz jutunk, ahol teljeskörű tájékoztatást kapunk a teendőkről. Kérjük az ügy leírását alaposan tanulmányozzák át.
Az ELEKTRONIKUSAN gombbal elindíthatjuk az űrlapot, amit az ügy leírásának megfelelően célszerű kitölteni, illetve a szükséges dokumentumokat csatolni.
Az űrlapokon a csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező. Hiányos kitöltés estén a beküldés előtt hibaüzenetet kapunk. Csak az összes hiba kijavítása esetén lehet beküldeni az űrlapot.
Az űrlapok általános használatáról további segítséget az űrlap felső menüjében található „Súgó” menüben kaphatunk.
h
Az E-papír szolgáltatás használata
A bejelentkezés a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) igénybevételével történik. Sikeres bejelentkezés/azonosítás után az általános ügyintézési felületre jutunk, ahol a „TÉMACSOPORT” (Kamarai ügyintézés), az „ÜGYTÍPUS” és a „CÍMZETT” kiválasztása után a kötelező adatok megadása és szükség esetén a csatolmányok feltöltését követően beküldhetjük az ügyet.
Kérjük, hogy minden esetben szíveskedjenek az „ÜGYTÍPUS” melletti „Súgó” menűpontot ellenőrizni, melyben – a kiválasztott ügytől függően – információk találhatóak a csatolandó adatlapokról és mellékletekről.
Mindkét esetben a kamara hivatali kapujába érkeznek a kitöltött űrlapok, illetve a csatolmányok.
Az elektronikus ügyintézéssel összefüggő bármilyen kérdés, probléma esetén a főtitkári hivatal illetékes munkatársai állnak szíves rendelkezésre.
Magyar Könyvvizsgálói Kamara
Főtitkári Hivatala