Útmutató a Magyar Könyvvizsgálói Kamara által biztosított archiváló szoftver használatához
2025.09.03.A légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LIX. törvény értelmében módosult a 2007. évi LXXV. törvény (a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről – a továbbiakban: Kkt.). A módosított Kkt. 48/A. § (1) bekezdése szerint: a „kamarai tag könyvvizsgáló, illetve könyvvizsgáló cég, a könyvvizsgálat során keletkezett könyvvizsgálati dokumentációt köteles elektronikusan archiválni és a dokumentumokat az archiválást követően legalább 8 évig megőrizni.” A digitális archiválással kapcsolatos további kötelezettségekről a Kkt. 48/A. § (2) bekezdése rendelkezik. Az új rendelkezéseket a 2025. üzleti évi beszámolók könyvvizsgálati dokumentációinak archiválása és megőrzése során kell először alkalmazni.
Előzőek a fenntarthatósági bizonyossági dokumentáció digitális archiválására is irányadóak.
A Magyar Könyvvizsgálói Kamara a fenti kötelezettség teljesítését elősegítendő, ingyenesen hozzáférhető archiválási megoldással segít a kamarai tag könyvvizsgálóknak.
A megoldás működése általánosságban
A könyvvizsgálati dokumentáció esetenként számos, esetleg nagy méretű, különböző típusú fájlból áll. Ezen fájlok aláírása nem minden esetben megoldható az népszerű elektronikus aláíró programokkal. Az archiváló program használatával a dokumentációs fájlok mindegyike elhelyezésre kerül egy tömörített archív állományba (.ZIP), mely állományra a program generál egy SHA3-512 HASH lenyomatot. A HASH lenyomat egy ún. archiválási jegyzékben (PDF fájl) kerül elhelyezésre, melyet a program szintén legenerál. Ezzel a HASH lenyomattal bizonyítható, hogy a tömörített archív állomány az arciválás pillanata óta nem változott. Az archiválás időpontjának bizonytására pedig a generált aláírás jegyzék PDF fájlt kell ellátni elektronikus aláírással a már megszokott módon, melynek időbélyege fogja jelenteni az archiválás pillanatát.
Az archiválás megfelelőségéhez tehát az alábbiak szükségesek a program használata után:
- Az archivált állomány (.ZIP) megőrzése a program által generált állapotban
- Az archiválási jegyzék ellátása elektronikus aláírással
- Az aláírt archiválási jegyzék megőrzése
A megoldás működése részletesen
A programot letölteni az MKVK oldalán ide kattintva lehetséges ügyfélkapus belépést követően. A program telepítés nélkül is működik.
- Helyezze el a könyvvizsgálati dokumentáció összes fájlját egy meghatározott mappában a számítógépén! Fontos, hogy minden fájlt ott legyen az adott könyvvizsgálattal kapcsolatban, de más fájlok a mappában ne legyenek!
- Indítsa el az MKVK archiváló programot!
- Az „Archiválandóállományokat tartalmazó mappa” sorában kattintson a „Tallózás” gombra! Válassza ki azt a mappát a számítógépén, amelybe elhelyezte a dokumentáció fájljait (1-es pont)!
- Az „Archivált állomány és archiválási jegyzék helye” sorban kattintson a „Tallózás” gombra, majd válassza ki, hogy melyik mappába kerüljön az elkészült archivált állomány, és az alírási jegyzék! Szerencsés, ha itt egy üres mappát választ, ami elkülönül a 3-as pontban kiválasztott mappától.
- Töltse ki az „Ügyfél neve”, „Aláíró könyvvizsgáló”, „Archivált könyvvizsgálati időszak” mezőket! Ezek az adatok az archiválási jegyzéken fognak megjelenni.
- Kattintson az „Archiválás indítása” gombra!
7. Sikeres archiválás esetén a következő üzenet jelenik meg:
8. Az üzenetben szereplő helyen található archiválási jegyzéket (.pdf) lássa el elektronikus aláírásával!
9. Mentse az archivált állományt (.zip) és az archiválási jegyzéket (.pdf) egy biztonságos helyre!
Rendszerkövetelmények
Operációs rendszer: 32/64 bites Windows 10, vagy magasabb. .NET keretrendszer 4.8-as verziója.