Útmutató a Magyar Könyvvizsgálói Kamara által biztosított archiváló szoftver használatához

A légitársaságok hozzájárulásáról és egyes adótörvények módosításáról szóló 2023. évi LIX. törvény értelmében módosult a 2007. évi LXXV. törvény (a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről – a továbbiakban: Kkt.). A módosított Kkt. 48/A. § (1) bekezdése szerint: a „kamarai tag könyvvizsgáló, illetve könyvvizsgáló cég, a könyvvizsgálat során keletkezett könyvvizsgálati dokumentációt köteles elektronikusan archiválni és a dokumentumokat az archiválást követően legalább 8 évig megőrizni.” A digitális archiválással kapcsolatos további kötelezettségekről a Kkt. 48/A. § (2) bekezdése rendelkezik. Az új rendelkezéseket a 2025. üzleti évi beszámolók könyvvizsgálati dokumentációinak archiválása és megőrzése során kell először alkalmazni.
Előzőek a fenntarthatósági bizonyossági dokumentáció digitális archiválására is irányadóak.
A Magyar Könyvvizsgálói Kamara a fenti kötelezettség teljesítését elősegítendő, ingyenesen hozzáférhető archiválási megoldással segít a kamarai tag könyvvizsgálóknak. 

A megoldás működése általánosságban

A könyvvizsgálati dokumentáció esetenként számos, esetleg nagy méretű, különböző típusú fájlból áll. Ezen fájlok aláírása nem minden esetben megoldható az népszerű elektronikus aláíró programokkal. Az archiváló program használatával a dokumentációs fájlok mindegyike elhelyezésre kerül egy tömörített archív állományba (.ZIP), mely állományra a program generál egy SHA3-512 HASH lenyomatot. A HASH lenyomat egy ún. archiválási jegyzékben (PDF fájl) kerül elhelyezésre, melyet a program szintén legenerál. Ezzel a HASH lenyomattal bizonyítható, hogy a tömörített archív állomány az arciválás pillanata óta nem változott. Az archiválás időpontjának bizonytására pedig a generált aláírás jegyzék PDF fájlt kell ellátni elektronikus aláírással a már megszokott módon, melynek időbélyege fogja jelenteni az archiválás pillanatát.

Az archiválás megfelelőségéhez tehát az alábbiak szükségesek a program használata után:

  • Az archivált állomány (.ZIP) megőrzése a program által generált állapotban
  • Az archiválási jegyzék ellátása elektronikus aláírással
  • Az aláírt archiválási jegyzék megőrzése

     
A megoldás működése részletesen

A programot letölteni az MKVK oldalán ide kattintva lehetséges ügyfélkapus belépést követően. A program telepítés nélkül is működik.

  1. Helyezze el a könyvvizsgálati dokumentáció összes fájlját egy meghatározott mappában a számítógépén! Fontos, hogy minden fájlt ott legyen az adott könyvvizsgálattal kapcsolatban, de más fájlok a mappában ne legyenek!
  2. Indítsa el az MKVK archiváló programot!
  3. Az „Archiválandóállományokat tartalmazó mappa” sorában kattintson a „Tallózás” gombra! Válassza ki azt a mappát a számítógépén, amelybe elhelyezte a dokumentáció fájljait (1-es pont)!
  4. Az „Archivált állomány és archiválási jegyzék helye” sorban kattintson a „Tallózás” gombra, majd válassza ki, hogy melyik mappába kerüljön az elkészült archivált állomány, és az alírási jegyzék! Szerencsés, ha itt egy üres mappát választ, ami elkülönül a 3-as pontban kiválasztott mappától.
  5. Töltse ki az „Ügyfél neve”, „Aláíró könyvvizsgáló”, „Archivált könyvvizsgálati időszak” mezőket! Ezek az adatok az archiválási jegyzéken fognak megjelenni.
  6. Kattintson az „Archiválás indítása” gombra!

7. Sikeres archiválás esetén a következő üzenet jelenik meg: 

8. Az üzenetben szereplő helyen található archiválási jegyzéket (.pdf) lássa el elektronikus aláírásával!
9. Mentse az archivált állományt (.zip) és az archiválási jegyzéket (.pdf) egy biztonságos helyre!

    
Rendszerkövetelmények

Operációs rendszer: 32/64 bites Windows 10, vagy magasabb. .NET keretrendszer 4.8-as verziója.
 

Betöltés...
X