A Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok hatóköre és érvénye
2008.07.16.Az IFRS-eket úgy tervezték, hogy minden nyereségérdekelt gazdálkodó általános rendeltetésű pénzügyi jelentései esetén alkalmazhatók legyenek. A nyereségérdekelt gazdálkodók azok, amelyek kereskedelemmel, ipari tevékenységgel, pénzügyi és hasonló tevékenységgel foglalkoznak, akár társasági, akár egyéb formában működnek. Ide tartoznak a közös biztosítóintézetek és egyéb kölcsönös szövetkezeti gazdálkodók, amelyek közvetlenül és arányosan fizetnek osztalékot vagy nyújtanak egyéb gazdasági előnyöket a tulajdonosoknak, tagoknak vagy résztvevőknek. Bár az IFRS-eket nem a magánszférában, a költségvetési szektorban vagy a kormányban nem nyereségszerzési céllal folytatott tevékenység esetén történő alkalmazásra tervezték, azok a gazdálkodó szervezetek, amelyek ilyen tevékenységet folytatnak, megfelelőnek találhatják azokat. A Könyvvizsgálók nemzetközi szövetségének Költségvetési Szektor Bizottsága (Public Sector Committee, PSC) irányelvet adott ki, amelyben kijelentik, hogy az IFRS-ek alkalmazhatók kormányzati üzleti vállalkozások esetén. A PSC számviteli standardokat készít az IFRS-ek alapján olyan kormányzati ls egyéb költségvetési szektorbeli gazdálkodó szervezetek részére, amelyek nem kormányzati üzleti vállalkozások.
Az IFRS-ek minden általános rendeltetésű pénzügyi kimutatásra vonatkoznak. Ezek a pénzügi kimutatások a felhasználók széles körének, például a részvényeseknek, a hitelezőknek, az alkalmazottaknak és a nagyközönségnek az általános tájékoztatását szolgálják. A pénzügyi kimutatások célja, hogy egy adott gazdálkodó pénzügyi helyzetéről, teljesítményéről és cash-flow-járól az említett felhasználók számára a gazdasági döntések meghozatala szempontjából hasznos információkat nyújtsanak.
A teljes pénzügyi kimutatások tartalmazzák a mérleget és az eredménykimutatást, egy olyan kimutatást, amely a saját tőke összes változásait mutatja vagy a saját tőke olyan változásait, amelyek nem azonosak azokkal, amelyek a tulajdonosokkal folytatott tőkeműveletekből és a tulajdonosoknak történt felosztásból származnak; továbbá a cash-flow-kimutatást, a számviteli politika leírását és a magyarázó megjegyzéseket. Az időszerűség és a költségmegtakarítási meggondolások miatt, továbbá a korábban már közölt információk megismétlésének elkerülése érdekében, a gazdálkodó a közbenső pénzügyi kimutatásokban. Az IAS 34 Közbenső pénzügyi beszámoló standard előírja a közbenső időszakra vonatkozó teljes vagy tömörítet pénzügyi kimutatások minimális tartalmát. A „pénzügyi kimutatások" megnevezés valamely közbenső időszakra vagy a teljes évre készített pénzügyi kimutatások teljes készletét foglalja magában, továbbá a közbenső időszakra vonatkozó tömörített pénzügyi kimutatásokat.
Az IFRS-ek értelmezéseit az IFRIC készíti azzal a céllal, hogy mértékadó iránymutatást biztosítsanak olyan kérdésekkel kapcsolatban, amelyek ilyen iránymutatás hiányában valószínűleg eltérő vagy elfogadhatatlan eljárás alá esnének.
Valamely IFRS hatókörének bármely korlátozását a standard egyértelműen tartalmazza.
Az IFRS-ek a dokumentumban megjelölt időponttól hatályosak.