Mit jelent pontosan a MIR 2024. január 1-jétől való bevezetése az ezen időpontban már folyamatban lévő, 2023-ban elfogadott megbízások tekintetében...?
2023.11.24.Mit jelent pontosan a MIR 2024. január 1-jétől való bevezetése az ezen időpontban már folyamatban lévő, 2023-ban elfogadott megbízások tekintetében, amely megbízásokra vonatkozóan a könyvvizsgálati munka 2023-ra ütemezett részét még a MER szabályzattal összhangban hajtották végre?
A MIR szabályzat a könyvvizsgáló szolgáltató belső működésére vonatkozó szabályokat rögzíti és annak 8 komponense átfogja a könyvvizsgálati munka minden szegmensét (szakaszát), valamint a könyvvizsgálati munka megkívánt minősége elérésének a biztosítását. Az egyes MIR komponensek alatt meghatározott minőségcélokkal kapcsolatban a könyvvizsgáló szolgáltatónál beazonosításra kerültek a minőségi kockázatok és az azok kezelésére (csökkentésére) hivatott válaszok (eljárások). Mivel ezek így együtt alkotnak egy teljes és komplex rendszert, ebből elsődlegesen (a teljesség igénye nélkül) az következik, hogy
i. 2024. január 1-jétől a minőségi célok elérése minden megbízás (ideértve a már folyamatban lévő megbízásokat is) esetében elsődleges fontosságú;
ii. a MIR-ben kialakított folyamatba épített belső kontrollokat, figyelemmel kísérési tevékenységeket, valamint azokat az alapvető követelményeket, amelyek a megbízásért felelős partner (könyvvizsgáló) és a megbízásért felelős munkacsoport tagjainak a minőségért való felelősségét és feladatait rögzítik, minden megbízáson érvényre kell juttatni, függetlenül attól, hogy a megbízást 2024. január 1-jét megelőzően vagy azt követően fogadták el és kezdték el a végrehajtását;
iii. amennyiben az előzőek vagy itt nem említett más belső egyedi MIR szabályozás szerinti követelmények vonatkoznak egyedi megbízásokra, akkor szükség van annak átgondolására, hogy ezeknek a követelményeknek való megfelelés érdekében van-e további teendő a 2024. január 1-jét megelőzően elfogadott és megkezdett megbízás esetében ahhoz képest, mint amit a megbízás tervezésekor a korábbi MER szabályzat szerint figyelembe vettek; értelemszerűen itt azokra a MIR követelményekre kell fókuszálni, amelyek egy konkrét megbízás végrehajtására azzal a céllal vonatkoznak, hogy általuk a minőségcélok elérését biztosítsák; (Például, a megbízásért felelős partnerrel szemben alapvető MIR követelmény, hogy megfelelő szakértelemmel rendelkezzen és elegen idő időt szánjon a megbízásra. Ha egy adott megbízás során nem várt, különös megfontolást igénylő kérdések merültek fel, lehetséges, hogy a megbízásért felelős partner részéről több idő bevonására lenne szükség ahhoz képest, mint amit eredetileg terveztek, mert a megnövelt partneri időráfordítással lehetne biztosítani a szakmai megítélés helytállóságát, azaz a minőségi munkát. Vagy az is lehet például, hogy a 2024. január 1-jétől érvényes MIR szabályzatban előírták, hogy IFRS beszámoló 1-3 éves könyvvizsgálói gyakorlatával rendelkező könyvvizsgáló partner esetén az IFRS szerinti pénzügyi kimutatások könyvvizsgálatára vonatkozó megbízáson minden esetben kell a megbízás minőségének áttekintését végző személyt kijelölni. Mivel a korábbi MER szabályzatban még nem volt ilyen követelmény, ezért az adott 2023. évi IFRS beszámoló könyvvizsgálatának a 2023-ban történt megtervezésénél nem jelöltek ki megbízás minőségének áttekintését végző személyt. Az a megbízásért felelős partner, aki összesen 2 év IFRS könyvvizsgálói gyakorlattal rendelkezik, ebben az esetben az új MIR szabályzat szerinti felelősségének és az előző konkrét követelménynek akkor fog tudni megfelelni, ha a 2023-ban elfogadott adott IFRS beszámoló könyvvizsgálati megbízása tekintetében 2024. január 1-jét követően az új MIR szabályzatból adódó további teendőként azonosítja, hogy szükséges lesz kijelölni megbízás minőségének áttekintését végző személyt, továbbá a könyvvizsgálati tervet ezzel, valamint a minőség áttekintésének az időbeli ütemezésével kiegészíteni.)
iv. a MIR-ben szabályozott mindazon tevékenységeket, amelyeket a minőségcélok elérése érdekében rögzítettek, gyakorolni kell 2024. január 1-jétől kezdve, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy
- a könyvvizsgáló szolgáltató szintjén érvényes tevékenységeket (mint pl. folyamatos figyelemmel kísérés) 2024 év során a belső MIR szabályzatban meghatározottak szerint el kell végezni, végre kell hajtani,
- minden megbízásért felelős partnernek (könyvvizsgálónak) minden egyes megbízása során figyelemmel kell lennie arra és felelős azért, hogy a MIR-nek az egyedi megbízásokra vonatkozó vagy vonatkoztatható előírásaira tekintettel tervezze meg (és a tervet szükség esetén módosítsa) és hajtsa végre a megbízásait; ez a MIR hatálybalépésekor már meglévő megbízások esetében egyfajta felülvizsgálatát igényelheti a MER alapján történt megbízás tervezésnek; ezt a felülvizsgálatot nem lehet szabványosítani, minden megbízásért felelős partnernek (könyvvizsgálónak) minden egyes megbízása esetében egyedileg kell mérlegelnie és megítélnie, hogy kellenek-e és milyen további teendők kellhetnek ahhoz, hogy a MIR-ben kitűzött minőségcélokat az adott megbízás esetében teljesíteni tudják;
- előzőeket azzal a céllal és annak alárendelve kell megtenni, hogy a 2024. december 31-ig esedékes első éves MIR értékelést ezek figyelembe vételével érdemben lehessen megtenni.
Összefoglalva a fentieket, a 2024. január 1-jét megelőzően elfogadott, tehát ezen időpontban már folyamatban lévő megbízások esetében a megbízásért felelős partnernek (könyvvizsgálónak) az új belső MIR szabályzat szerinti követelmények ismeretében minden megbízáson egyedileg kell mérlegelnie, megítélnie és eldöntenie, hogy szükség van-e bármely tekintetben további teendőre (jellemzően valamely új, az adott megbízáson releváns minőségi kockázat beazonosítására és a kockázatot csökkentő eljárás meghatározására és végrehajtására, valamint mindezek dokumentálására) vagy sem ahhoz, hogy az adott megbízáson a MIR szabályzatnak a minőséggel kapcsolatos vonatkozó követelményei teljesüljenek. (Értelemszerűen pl. a megbízás elfogadására vonatkozó új MIR szerinti követelmények nem vonatkoznak, nem vonatkozhatnak a MIR hatálybalépése előtti időpontban elfogadott megbízásokra. A fentiekben ugyanakkor mutattunk példákat arra, amikor egy már folyamatban lévő megbízáson további teendők válhatnak szükségessé az új MIR-nek való megfelelés érdekében.)