Tájékoztató a tényleges tulajdonosi nyilvántartáshoz való hozzáférés igényléséről
2022.02.18.A pénzügyi és egyéb szolgáltatók azonosítási feladatához kapcsolódó adatszolgáltatási háttér megteremtéséről és működtetéséről szóló 2021. évi XLIII. számú törvény (Afad tv.) lépcsőzetes hatályba lépésének következő szakasza 2022. február 1-jén kezdődött. (A korábbi, vonatkozó kamarai közlemény III. pontja elérhető itt MKVK - Összefoglaló a Pmt. szerinti belső szabályzat módosulásáról 2021.)
A 2022. február 1-jei változások értelmében a könyvvizsgáló szolgáltatóknak az alábbi jogosultságai, kötelezettségei vannak:
- A könyvvizsgáló szolgáltató a Pmt. 7-12.§ szerinti ügyfél-átvilágítási intézkedések végrehajtása céljából 2022. február 1-től közvetlen hozzáféréssel, ingyenesen adatot igényelhet a tényleges tulajdonosi központi nyilvántartásból. {Afad tv. 8. § (3) bekezdése}.
- A könyvvizsgáló szolgáltató 2022. február 1-től köteles bejelentést tenni a tényleges tulajdonosi központi nyilvántartást vezető hatóságnak, ha eltérést észlel a központi nyilvántartásban található és a rendelkezésére álló tényleges tulajdonosi információk között. (Afad tv. 11. §).
A fentiek szerinti tényleges tulajdonosi központi nyilvántartás vezetésére a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) került kijelölésre, amely e feladatának ellátása során nem állami adó- és vámhatósági jogkörben jár el, így az adó- és vámigazgatásra irányadó eljárási szabályok ebben a körben nem érvényesülnek.
NAV tájékoztató
A NAV Kérdések és válaszok - Nemzeti Adó- és Vámhivatal (gov.hu) linken elérhetően tette közzé tájékoztató anyagát, amely részletes leírást tartalmaz mind a tényleges tulajdonosi nyilvántartáshoz való hozzáférés kérésére vonatkozóan, mind a megismerhető adatok köre tekintetében, mind pedig az eltérés jelzésének módjával kapcsolatban.
Kérjük a tisztelt könyvvizsgáló szolgáltatókat, hogy szíveskedjenek a fent hivatkozott honlapon található információk alapján, az ott leírtak szerint a regisztrációt elvégezni a tényleges tulajdonosi adatok lekérdezhetősége, valamint az eltérésjelzések teljesíthetősége érdekében.
A legfontosabb tudnivalók kiemelve az alábbiak:
1. Regisztráció
A regisztrációt az AFADREG adatlap benyújtásával lehet megtenni.
- A kitöltéshez az ÁNYK keretprogramra van szükség.
- A nyomtatvány elérhető itt: NAV PEI - Nemzeti Adó- és Vámhivatal (gov.hu)
- A regisztrációs adatlapot a regisztrációt kezdeményező szervezet hivatalos elektronikus elérhetőségéről kell beküldeni a NAV-hoz.
- Az adatlapon fel kell tüntetni, hogy:
- ki, mely szervezet a regisztráló (elnevezés és adószám),
- az úgynevezett regisztrációs szerepkört (hatóság vagy önkormányzati adóhatóság és gazdasági kamara vagy szolgáltató),
- azon magánszemély(ek) természetes személyazonosító adatait, aki(k) számára a regisztráló a megismerést biztosító jogosultság megadását kezdeményezi (és amely a magánszemélyt azonosítja), valamint
- a megismerni kívánt adatbázist - a szolgáltatók ügyfél-átvilágítási, adatellenőrzési kötelezettségeik teljesítése érdekében ismerhetik meg az adatokat. Az elérhető és igényelhető adatok köre differenciált, más adatokat ismerhetnek meg a hatóságok és mást a szolgáltatók. A szolgáltatók csak a tényleges tulajdonosi nyilvántartáshoz kérhetnek hozzáférést.
2. Adatatok igénylése a tényleges tulajdonosi nyilvántartásból
- A tényleges tulajdonosi nyilvántartásban szereplő adatok megismerésére a jogosult személynek az e-Papír használatával kell jeleznie megismerési igényét.
- A megismerési lehetőség személyhez kötött, ezért az e-Papíron jelzett igényt a jogosult személy Ügyfélkapus tárhelyéről kell elküldeni a NAV részére. Erről bővebb információt a regisztráció megtörténtéről szóló értesítés tartalmaz.
A NAV felhívja a figyelmet, hogy sikeres regisztráció és a jogosultságok képzése mellett is csak célhoz kötötten ismerhetők meg az adatok. Például az ügyfelek adatait a szolgáltatók a pénzmosási jogszabályokban előírt ügyfélátvilágítás vagy adatellenőrzés céljából ismerhetik meg. A NAV az adathozzáféréseket az irányadó jogszabály alapján naplózza, azaz visszakereshető módon rögzíti a megismerő személyét és a megismert adatok körét. Ezt szem előtt kell tartani a megismerési igények jelzésekor, mert az ebből eredő felelősség a megismerésre jogosultat terheli.
3. Eltérésjelzés
- Az Afad tv. értelmében a szolgáltatóknak jeleznie kell, amennyiben a tényleges tulajdonosi viszonyokat érintően érdemi eltérést észlelnek az általuk ismert és a tényleges tulajdonosi nyilvántartásban rögzített tényleges tulajdonosi adatok között (Afad tv. 10-11. §).
- Az eltérésjelzést a TTNYELT elnevezésű formanyomtatványon kell megtenni.
- A nyomtatvány elérhető itt: NAV PEI - Nemzeti Adó- és Vámhivatal (gov.hu).
Kapcsolódó anyagok