Figyelem! Archivált cikk. Lehet, hogy már nem aktuális.

EXCEL és Audit XML esettanulmányok - Haladó informatika-oktatás a helyi szervezeteknél

 

Az Audit XML gyakorlati használatát felmérő májusi kérdőívben fogalmazták meg a könyvvizsgálók, hogy szeretnének több segítséget kapni a kamarától az egységes adatexport alkalmazásához. A területi szervezetek megkapták az oktatást és konzultációs lehetőséget is biztosító EXCEL esettanulmányokkal kiegészített program részleteit. Az eddig lezajlott oktatások tapasztalatait röviden ismertetjük, várjuk további helyi szervezetek jelentkezését.

 

 

A haladó informatikai oktatás tapasztalatai:

A haladó informatikai oktatás elmúlt évi eredményei alapján idén ismét meghirdettük a helyi szervezetek felé az oktatással egybekötött konzultációs lehetőséget. A tematikát három formában dolgoztuk ki. Létezik 4x5 órás, 2x8 órás és egynapos, 8 órás verzió is. Jelenleg azt tapasztaljuk, hogy a szervezők az egyszeri alkalmat preferálják. Az ismeretanyag szempontjából a kétnapos, 8-8 órás időtartam adja meg azt a lehetőséget, hogy valamennyi résztvevő megtanulja, és megfelelő gyakorlatot szerezzen a hallottak készség szintű alkalmazásához. Az egy napos program előnybe részesítése szervezési okokra vezethető vissza.

Az egynapos tematika két blokkra osztható. Az első szakaszban 3-4 óra időtartam alatt kerülnek ismertetésre a könyvvizsgálati munkavégzés során nélkülözhetetlen Excel eszközök, parancsok, gyors billentyű kombinációk. Ezek az eszközök nagy segítséget jelentenek a több ezres, vagy akár százezres rekordok (pl. gazdasági eseményeket, vagy eszközöket azonosító adatsorok) kezeléséhez (Pl. cellaformázás, keresés, csere, szűrés, részösszeg stb.) Szintén az első blokkban ismertetjük azokat az Excel függvényeket, és összetettebb parancsokat, amelyek a letöltött adatsorok előkészítését, majd feldolgozását segítik ( Pl. karakter sorozatok szétválasztása, összefűzése, előjelhelyes megjelenítés, kerekítés, Pivot tábla stb.). A második blokk az Audit XML kezeléséről és lehetőségeiről szól. Egyrészt bemutatjuk az egységes formátumú adatkezeléssel járó előnyös tulajdonságokat, az adatszerzési lehetőségek megteremtésének folyamatát, a pozitív és a negatív példákat is. Hangsúlyozzuk az adatbiztonságot, a teljesség és pontosság ellenőrzésének lehetőségeit, az adatvédelmi megoldásokat. Konkrét esettanulmányon keresztül mutatjuk be és átadott adatállománnyal közösen gyakoroltatjuk az adatok tesztelését, a főkönyvi kartonok, az ellenszámla típusok, a számla összefüggések gyakoriságának lekérdezését, a lefúrási technikákat. A kollégák jelentős része őszintén bevallja, hogy korábban nem is feltételezte ezeket a lehetőségeket. A második blokk befejező szakaszában kerül bemutatásra a pénzegységalapú mintavételezés, végül összegzésre és az egyéni problémák megbeszélésére kerülhet sor.

A résztvevők számát 5-10 főben határoztuk meg. Ez a szigorú létszámkorlát bevált, 5 fő alatt nem hatékony az oktatás, 10 fő felett nem kezelhetőek a kollégák különböző felkészültségéből és gyakorlatából fakadó egyedi problémái.
Ebben az évben négy csoport részére tartottunk oktatást, jelenleg további három helyi szervezettel van megállapodás a tanfolyamra, várjuk a további érdeklődéseket.

2013. október 22.

Dr. Somogyi Zoltán

Nyirati Ferenc

 

Betöltés...
X