Ügyintézési határidőkkel kapcsolatos tájékoztatás

Az utóbbi időszakban jogos észrevételek érkeztek azzal kapcsolatban, hogy a minőségellenőrzési bizottság az általa lefolytatott kamarai hatósági eljárásokban az ügyintézési határidőt esetenként nem tudja betartani.

A Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 170. § (6) bekezdésében előírt bruttó 90 napos ügyintézési határidő túllépése az alábbi körülményekre vezethető vissza:

  • A minőségellenőrzési hatósági eljárások magas száma (a 2024. évi terv szerinti és az azzal párhuzamos rendkívüli ellenőrzések keretében 2024. szeptember 18. és 2025. május 6. között egyedi megbízás ellenőrzése tárgyában 415 db., cégszintű minőségellenőrzés tárgyában 291 db., Pmt. ellenőrzés tárgyában 97 db. eljárás lefolytatására került sor)
  • A hatósági eljárások gyakori összetettsége („nem felelt meg” eredmény és/vagy ellenőrzötti észrevétel és bizottsági felülbírálat esetén az egyedi megbízás ellenőrzésére kiterjedő határozatok átlagos hossza 22, a cégszintű minőségellenőrzési határozatoké 10 oldal, a leghosszabb döntés terjedelme 86 oldal volt az idén. )
  • Két fázisú eljárás (helyszíni vizsgálatra épülő testületi döntés)
  • 8 napos időköz az értesítés és a helyszíni vizsgálat között
  • Zárójelentés 15 napos elkészítési határideje
  • 8 napos észrevételezési jog
  • Kötelező és teljeskörű csoportvezetői felülvizsgálat időigénye
  • Határozat írásba foglalásának időigénye

A bizottság álláspontja szerint a hatáskörébe tartozó kamarai hatósági eljárások kiemelkedően magas számára és esetenkénti összetettségére, valamint két fázisára (helyszíni vizsgálatra épülő testületi döntés 8 napos észrevételezési joggal) tekintettel a jelenlegi bruttó 90 napos ügyintézési határidő eleve szűkre szabott, melyre figyelemmel a kamara az elmúlt években több alkalommal is indítványozta a Kkt. megfelelő módosítását és a bruttó ügyintézési határidő 120 napra történő meghosszabbítását, a közfelügyeleti minőségellenőrzésekhez hasonlóan.

E körben ismételten utalni kívánunk arra, hogy az eljárás megindítása és a helyszíni ellenőrzés napja között legalább 8 napnak kell eltelnie, a minőségellenőri zárójelentés elkészítésére a Kkt. alapján 15 nap áll rendelkezésre, melynek kapcsán az ellenőrzött az átvételtől számítva 8 napon belül észrevételt tehet. A bizottság érdemi döntéshozatali eljárása csak ezt követően, a csoportvezető dokumentum felülvizsgálata után kezdődhet azzal, hogy a meghozott határozatot meg is kell fogalmazni a bizottság döntésének megfelelően.

Az ügyintézési határidő reményeink szerinti meghosszabbításáig a minőségellenőrzési bizottság és a főtitkári hivatal továbbra is minden tőle telhetőt megtesz a hatósági döntések mielőbbi kiadmányozása érdekében, amely azonban nem mehet a minőség és a szakmaiság rovására.

A minőségellenőrzési terv végrehajtásáról szóló beszámolót és a minőségellenőrzések tapasztalatait értékelő összefoglaló jelentést a 2024. évi terv szerinti minőségellenőrzési eljárások lezárását követően tudja majd a bizottság elkészíteni és közzétenni.

A késedelmekért az érintettek szíves elnézését és megértését kérjük.

                            

Magyar Könyvvizsgálói Kamara Minőségellenőrzési Bizottsága
 

Betöltés...
X