Mit tartalmaz a fenntarthatósági jelentés?
2024.10.08.Mit tartalmaz a fenntarthatósági jelentés?
A fenntarthatósági jelentés kötelező tartalmi elemeit az Sztv. III/A. Fejezete tartalmazza, amely összhangban van a nemzetközi fenntarthatósági beszámolási standardokkal (ESRS, azaz European Sustainability Reporting Standards).
A következő információkat kell tartalmaznia a fenntarthatósági jelentésnek:
- a fenntarthatósági kérdéseket érintő, a vállalkozó üzleti modelljének és stratégiájának a bemutatása (részleteket az Sztv. 95/E. § (4) bekezdés (a) pontja tartalmazza);
- a vállalkozó által meghatározott fenntarthatósági kérdésekkel kapcsolatos, határidőhöz kötött célok ismertetése;
- a döntéshozók fenntarthatósági kérdésekkel kapcsolatos szerepének ismertetése és kapcsolódó szükséges szakértelmük részletezése, valamint a fenntarthatósági kérdések vonatkozásában a döntéshozók részére kínált ösztönző rendszerek meglétére vonatkozó információk ismertetése;
- a vállalkozó fenntarthatósági kérdésekkel kapcsolatos politikáinak ismertetése;
- fenntarthatósági kérdések tekintetében az átvilágítási eljárás ismertetése;
- a vállalkozó tevékenysége során a lehetséges káros hatások azonosítását célzó intézkedések bemutatása; valamint a káros hatások megelőzése, mérséklése és megszüntetése érdekében hozott intézkedések és azok eredményeinek ismertetése;
- fenntarthatósági kérdések vonatkozásában a főbb kockázatok és azok kezelésének módjának bemutatása;
- és a fentiekkel összefüggésben a lényeges mutatók ismertetése
A fenntarthatósági jelentésnek rövid, közép- és hosszú távú időhorizontra vonatkozóan kell tartalmaznia a releváns információkat. Továbbá a vállalkozónak a fenntarthatósági jelentésben be kell mutatnia a saját tevékenységére, termékeire, szolgáltatásaira, üzleti kapcsolataira és ellátási láncára vonatkozó információkat. Amennyiben a fentebb részletezett információkat nem mutatja be a vállalkozás, ismertetni kell az okait és azt, hogy milyen erőfeszítéseket tettek az információk beszerzése érdekében. Továbbá olyan hivatkozásokat kell elhelyezni a fenntarthatósági jelentésben, amely a beszámoló többi részében közölt információkra hivatkozik, amennyiben a beszámoló megértését ez segíti.
Az Sztv. lehetőséget biztosít arra, hogy a fenntarthatósági jelentésből információkat hagyjon ki a vállalkozás, amennyiben a döntéshozók megítélése szerint az információ közzététele súlyosan sértené a vállalkozó üzleti érdekét. További információ elhagyását teszi lehetővé az Sztv. meghatározott feltételek teljesülése esetén bizonyos vállalkozók számára, amelyet az Sztv. 95/E. § (13) bekezdése részletez.
Továbbá - az Sztv. 95/I. § értelmében – az Sztv. 95/E.§ (1) bekezdésének a hatálya alá tartozó vállalkozónak az (EU) 2019/815 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet (ESEF rendelet) értelmében elektronikus beszámolási formátumban (ESEF) kell elkészítenie az üzleti jelentését és az elektronikus beszámolási formátumnak megfelelően meg kell jelölnie az üzleti jelentésbe foglalt fenntarthatósági jelentését is. Ezzel összhangban az érintett vállalkozó a fenntarthatósági jelentést is tartalmazó üzleti jelentését - a könyvvizsgálónak a fenntarthatósági jelentésre vonatkozó bizonyossági véleményét tartalmazó jelentésével együtt - elektronikus beszámolási formátumban (ESEF rendelet szerinti formátumban) köteles közzétenni és letétbe helyezni az éves beszámolóval egyidejűleg az Sztv. 153-154/B §-ainak megfelelően. A vállalkozónak arra is figyelemmel kell lennie, hogy a fenntarthatósági jelentése tartalmazza az (EU) 2020/852 rendelet 8. cikkében előírt közzétételeket is.